Søgeordsoptimering hjælper dig med at bringe dine vigtigste søgeord til tops på Google.
Det handler om at skabe det mest relevante indhold på en måde, som både dine kunder og Google sætter pris på. I denne guide lærer du alt, hvad du skal bruge for at lykkes med dette.
Søgeordsoptimering er ikke det samme som SEO, men det er en vigtig del af det. Hvis du vil have et komplet overblik, kan du læse vores fulde SEO-guide her.
Hvad er søgeordsoptimering?
Søgeordsoptimering er de teknikker, der implementerer den indsigt, man får fra en søgeordsanalyse. Det involverer tilpasning af indholdet og strukturen på din hjemmeside, samt brugen af eksterne signaler (links) til at fortælle Google, at din hjemmeside er relevant for søgeordet.
Hvis du ikke allerede har gjort det, så kan du også læse vores guide til søgeordsanalyse.
Der er tre vigtige aspekter af søgeordsoptimering, som du lærer om nedenfor:
- Søgeintention og indhold: Hvordan man tilpasser en side efter, hvad brugerne forventer at finde, når de foretager en bestemt søgning.
- Brug af søgeord i indholdet: Hvordan man bruger søgeordet i sidens indhold og i metadataene (titel og beskrivelse).
- Interne links og struktur. Hvordan du skaber en SEO-venlig navigation på din hjemmeside, tilpasset til søgeordene.
Søgeintention og indhold
Alle søgninger har en søgeintention bag sig, dvs. det problem, som brugeren ønsker at løse med søgningen. Det kan for eksempel være “maler København”, “bedste frikadelle opskrift” eller “iphone 15 pro max”. For hver unik søgning er der ofte en type indhold, der bedst besvarer spørgsmålet: En søgning med en købsintention vil prioritere e-handelssider, en søgning efter information om et emne vil vise vejledende indhold osv.
Eksempel:
En person, der søger efter “iphone 15 pro max”, vil højst sandsynligt købe netop sådan en telefon, så søgeresultaterne er fulde af e-handelssider, der sælger dem. Der er eksempelvis ingen anmeldelsessider eller analyser af produktet. I stedet dukker den slags vejledende indhold op ved søgninger som “iphone 15 pro max anmeldelse” eller lignende.
Søgningen “jurist” viser information om, hvad en jurist gør, og hvordan man uddanner sig til jurist. Så hvis du tilbyder juridisk rådgivning, er “jurist” ikke det mest hensigtsmæssige søgeord at forsøge at blive vist på. “Jurist” har således en anden søgeintention.
Sandsynligvis er søgeordet “advokat” mere relevant for din virksomhed:
Googles algoritme er designet til at få det mest relevante indhold til at dukke op i toppen. Det betyder, at søgemaskinen fungerer som et slags svarark til, hvilken slags indhold du skal skabe for de søgeord, du mener er relevante for dig.
Du bør lave denne øvelse for alle dine vigtige søgeord.
Når du har undersøgt søgeresultaterne for dine søgeord, ved du, hvilken slags søgeintention de har. Men du er nødt til at gå et niveau dybere- du skal også forstå, hvilket indhold der er bedst til søgningen.
Tag et kig på top 3
For at få indsigt i, hvilket indhold der er mest relevant for det pågældende søgeord, skal du klikke på de tre øverste organiske resultater og analysere disse sider. Hvad er fællesnævneren mellem dem? Hvorfor er lige de tre bedst til at løse brugerens problem?
Lav en liste over, hvilken information siderne indeholder, og hvilke slags elementer der er inkluderet. Har de videoer, informationsbokse, grafik eller måske interaktive elementer som prisberegnere eller lignende?
Dit mål er at lade dig inspirere af dine største konkurrenter og så gøre din hjemmeside bedre end deres. Det betyder ikke nødvendigvis, at du skal have mere indhold på din side, bare at det skal løse problemet på en mere brugervenlig måde.
Tip: En måde at få dybdegående indsigt på, er at gennemføre brugertests, hvor deltagerne sammenligner dit site med konkurrenternes. Der findes nogle værktøjer til dette, f.eks:
Du kan også oprette og køre tests uden værktøjer, hvis du har viden og ressourcer til det.
Det er vigtigt, at man skaber afstand til sit eget site og er villig til at “kill your darlings”, hvis brugerne mener, at man bør forbedre, ændre eller fjerne noget.
Når du har analyseret søgeintention og indhold, er det tid til at skabe søgeordsoptimeret indhold til dine sider.
Søgeord i indholdet
I de tidlige dage med søgemaskiner og SEO var det tilstrækkeligt at fylde sine sider med de relevante søgeord for at give siden gode placeringer. Sådan fungerer det ikke længere. Du kan endda få dårligere placeringer, hvis Google mener, at der er overdrevent brug af søgeord på din side.
Sæt brugeren først
Det er vigtigt, at dit søgeord optræder i indholdet på en naturlig og brugervenlig måde. Ingen har lyst til at læse en tekst som “Mikkels bilhandel er en bilforhandler, der beskæftiger sig med biler, både gamle og nye. Bilerne fra Mikkels bilhandel er af højeste kvalitet, og hvis du skal købe en bil, er det et sikkert valg.” Det lyder bare som en anstrengt tungebrækker.
I første omgang skal du skrive til brugeren, men på en måde der gør, at Google forstår konteksten. Det kan du gøre ved at inkludere søgeordet de følgende steder:
- Overskrifter: Sørg for, at dit søgeord er inkluderet i din H1-overskrift. Det er det vigtigste tekstelement på siden, som fortæller Google, hvad den handler om. Du bør også inkludere søgeordet (og synonymer for søgeordet) i underoverskrifterne på siden (H2-H6), men lad være med at overdrive det.
- Brødteksten: Brug søgeordet og synonymerne på en naturlig måde i brødteksten. Det skal være let at læse og ikke føles overdrevet. Prøv det af på en kollega og se, hvad de synes. Det kan mærkes, hvis du er gået for langt. Google har selv sagt, at søgeordstæthed (hvor ofte et søgeord bruges) ikke er en rankingfaktor.
- Alt-tekst til billeder: Sørg for at inkludere søgeordet på en naturlig måde i alt-teksten på dine billeder. Det er et tekststykke, der læses op af skærmlæsere for at beskrive billedet, og som også bruges som pladsholder, hvis billedet ikke kan indlæses af browseren. De fleste CMS giver dig mulighed for at indtaste alt-tekst, når du tilføjer eller ændrer billeder.
- Sidens URL: Prøv at bruge nøgleordet i sidens URL-slug – den sidste del af URL-adressen, der er en unik identifikator for den specifikke side . Det er både brugervenligt, og Google sætter pris på det.
- Metatitlen: Metatitlen er sidens titel, som den vises på Google. Det er ekstremt vigtigt, både for brugerne og Google, at du inkluderer søgeordet her. Best practice er at have søgeordet så tidligt som muligt i metatitlen. Se eksemplet nedenfor:
- Metabeskrivelsen: Metabeskrivelsen vises under metatitlen og er en kort tekst, der præsenterer indholdet på siden. Den har ingen direkte indflydelse på sidens Googleranking, men en velskrevet metabeskrivelse kan øge klikraten. Det er i sig selv et positivt signal for Google.
- Strukturerede data: Strukturerede data er en måde at give information om indholdet til Google, som den kan vise i søgeresultaterne. Det kan eksempelvis være en rating, et prisinterval, tilberedningstid, næringsindhold eller lignende. Resultatet af korrekt implementerede strukturerede data er et såkaldt “Rich Result” på Google. Sådan kan det se ud for en opskrift: Det kan være nødvendigt at få hjælp af en udvikler eller andre ressourcer for at implementere dette.Det er helt sikkert det værd. Undersøgelser har vist, at “rich results” i gennemsnit giver en 41% højere klikrate (CTR) end almindelige søgeresultater.
Interne links
Både brugere og Google skal kunne finde dine vigtige sider, når de navigerer rundt på din hjemmeside. Det betyder, at der er links, som peger på siderne, både via menuer, billeder og i brødteksten, og dermed kobler dine sider sammen. Det er vigtigt af flere årsager:
- Brugervenlighed: Det skal være nemt for en bruger at finde dit indhold, især sider, der er vigtige for din virksomhed.
- Indeksering: Google bruger links på din hjemmeside til at crawle og indeksere den. Det betyder, at de finder siderne, læser indhold og tilføjer dem til deres indeks.
- Optimering af søgeord: Når Google crawler din hjemmeside, registrerer den teksten i linkene (ankerteksten). Teksten fortæller Google om konteksten på den side, linket peger på.
I denne guide vil vi kun fokusere på det tredje aspekt, søgeordsoptimeringen.
Ankertekst og søgeordsoptimering
Ankerteksten er et tekststykke, der fungerer som et link. Du ser dem hele tiden i brødteksten på nettet. Selve teksten fortæller brugerne og Google, hvad de kan forvente at finde, når de klikker på linket.
Hvis vi for eksempel skulle linke til en anden guide fra denne artikel, kunne det se sådan ud: “Læs mere i vores guide om linkbuilding”.
Det fortæller Google og brugerne, at siden bag linket er en “guide om linkbuilding”. For besøgende er det brugervenligt, og for Google er det et signal om, at siden skal prioriteres ved informative søgninger om “linkbuilding”. Jo flere signaler du sender til Google via interne links og ankertekster om, hvad dine sider handler om, jo bedre er det for din sides placering.
Struktur og interne links
Det er god praksis at linke mellem sider, der er relateret til hinanden. I denne guide linker vi til flere af vores andre guides og ressourcer, som kan være relevante for dig som læser. Jo flere sådanne kontekstuelle koblinger du laver, jo bedre er det for din søgeordsoptimering.
Tips til at forbedre dine interne links:
- Kortlæg indholdet på din hjemmeside, og se, hvilke sider der er relateret til hinanden.
- Sørg for, at de sider, der handler om lignende emner, linker til hinanden på en brugervenlig måde.
- Gennemgå ankerteksterne, og sørg for, at de stemmer overens med modtagersidens søgeord. Men! Variér ankerteksten, så den ikke er nøjagtig den samme for hvert link. Google kan godt lide variation og sætter ikke pris på duplikering.
Der findes forskellige værktøjer til at tjekke, hvordan dine sider linker til hinanden, og hvilke ankertekster de bruger. Sådan kan det f.eks. se ud i Ahrefs-værktøjet:
Source: Ahrefs
Fokuser især på sider, der har få eller ingen interne links, og få rettet op på det så hurtigt som muligt.
Menuer
Sørg for, at dine menuer har søgeordsoptimerede links. Menuerne findes højst sandsynligt på alle sider på dit website, så best practice er at navngive links i dine menuer med det vigtigste søgeord for målsiden.
Klik-dybde
Strukturen er tæt forbundet med den interne linking. Det handler om en optimeret klik-dybde fra startsiden til dine vigtigste sider. Med andre ord, hvor mange links man skal klikke på, før man når målet. Jo færre klik, der kræves for at komme til målsiden fra hjemmesiden, jo mere relevans antager Google, at den har. Så lad være med at gemme dine vigtige sider bag en lang kæde af klik. Så vil Google antage, at de ikke er vigtige.
Optimer systematisk interne links og menuer på din hjemmeside, og du vil skabe:
- En mere brugervenlig oplevelse på din hjemmeside
- En kontekstuel struktur, der gør det muligt for Google at belønne dit indhold for kritiske søgeord.
Eksterne links
Det er ikke nok, at du fortæller Google, hvilke sider der er relevante for hvilke søgeord. Google vil også gerne se, at andre hjemmesider står inde for pålideligheden og kvaliteten af din hjemmeside. Det gør søgemaskinen ved at se på, hvilke andre sider der linker til din, og hvordan disse links ser ud.
Links fungerer som kvalitetsstempler og er en af de vigtigste rankingfaktorer i Googles algoritme. Jo mere pålidelig den hjemmeside er, der linker til dig, jo bedre. Det er også vigtigt, at den side, der sender dig linket, har indhold, der er relateret til dit område.
Eksempel:
Hvis du er et byggefirma, er det ikke relevant, hvis en hjemmeside med madopskrifter linker til dig. Men det er godt at have links fra branchesider i byggesektoren eller andre hjemmesider og blogs, der taler om byggeri.
De fleste hjemmesider får links til deres startside, hvilket er positivt for hele siden. Det er ideelt, hvis du også får links, der peger direkte på de specifikke sider, du søgeordsoptimerer. Linkbuilding (at skaffe links) er et af de vigtigste, men også sværeste, områder inden for SEO, og du kan læse mere om det i vores linkbuilding guide her.
Opsummering
Søgeordsoptimering handler om at skabe indhold, der er relevant for brugeren, når de søger på dine mest kritiske søgeord, på en måde, som Google også forstår. Det gør du ved at:
- Analysere, hvilket indhold Google viser øverst i søgningerne lige nu, og sørge for, at dit indhold er endnu bedre.
- Bruge søgeordene i indholdet på en naturlig og brugervenlig måde.
- Linke til indholdet med søgeordet i ankerteksten.
- Bygge links til din side fra relevante eksterne hjemmesider.
Hvis du gennemgår denne proces for alle dine kritiske sider og søgeord, er du godt på vej til toppen af Google.
Hvis du har brug for hjælp til din søgeordsoptimering, så kontakt os. Du får en gratis grundlæggende søgeordsanalyse, og så tager vi en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med den konkrete optimering.