Størstedelen af Danmarks befolkning bruger Google, når de leder efter svar på deres spørgsmål. Alligevel er det de færreste virksomheder, der afsætter ressourcer til at blive synlige i søgemaskinernes resultater. Eller rettere sagt: Mange annoncerer på Google, men få satser på SEO (søgemaskineoptimering). Nedenunder gennemgår vi, hvorfor det er vigtigt at arbejde med SEO, og hvordan du begynder din rejse.
Hvad er SEO?
SEO er betegnelsen for de forskellige teknikker, du kan anvende for at forbedre din hjemmesides synlighed i Googles organiske søgeresultater – det vil sige de resultater, du ikke kan betale dig til at få.
De betalte søgeresultater (annoncerne) er altid markeret med “sponsoreret”, som indikerer, at virksomheder har betalt for dem. Det sænker troværdigheden markant sammenlignet med de organiske søgeresultater. Undersøgelser viser, at de første organiske resultater har en markant højere klikfrekvens (Click Through Rate – CTR) end annoncerne.
CTR er antallet af gange, nogen klikker på dit link i forhold til, hvor ofte det bliver vist. Hvis du bliver eksponeret 100 gange på Google og får 3 klik, har du altså en CTR på 3%.
CTR – Annoncer vs. organiske søgeresultater
Hvis vi kigger nærmere på den relevante data, ser vi, at det første organiske resultat i gennemsnit får 13 gange mere trafik end den første annonce.
Kilde: Statistik sammensat fra Backlinko og First Page Sage.
Konvertering – Annoncer vs. organiske søgeresultater
Når du har fået trafik til din side, så er det også vigtigt, at de besøgende udfører de handlinger, som du ønsker – for eksempel foretager et køb, skriver sig op til nyhedsbrev, indsender formularer osv. Med andre ord skal der ske en konvertering. En undersøgelse fra First Page Sage viser, at annoncer har en gennemsnitlig konverteringsgrad på 1,3%, mens organisk trafik ligger på 2,4%. Så også her vinder de organiske søgeresultater. Ifølge undersøgelsen er SEO markant bedre i det lange løb, når det kommer til ROI (Return On Investment).
Kilde: First Page Sage
Andre fordele ved SEO
Sammenlignet med annoncer, er det mere tidskrævende at arbejde med SEO. Men der findes en række ekstra fordele ved SEO, udover at du rangerer højere i søgeresultaterne.
Brugeroplevelse
For at nå højt op på Google skal du blandt andet arbejde med at opfylde de krav og forventninger, som brugerne har til din hjemmeside. Derfor kommer du ikke bare til at få mere trafik, men din hjemmeside bliver også mere brugervenlig, konverterer bedre og får flere tilbagevendende kunder.
Branding
En vigtig del af SEO er at få andre hjemmesider til at tale godt om din virksomhed. Det er selvsagt positivt for, hvordan dit brand generelt bliver opfattet.
Langsigtede resultater
Hvis du benytter dig af annoncer, så vil din trafik styrtdykke i det øjeblik, du stopper med at betale. Det gælder ikke for SEO. Når du endelig har opnået gode placeringer på Google via SEO, er det lettere at beholde dem – også selvom du holder en pause i din SEO-indsats. Trafikken stopper altså ikke, selvom du i en periode ikke fokuserer på SEO.
Hvordan starter jeg med SEO?
SEO er mere kompliceret end annoncering, men tjener sig selv ind mange gange. Der er tre forskellige områder inden for SEO, som du bør have styr på:
- Teknisk SEO – Hvor hurtigt din hjemmeside loader, dens funktionalitet på mobilen, opsætning af struktureret data m.m.
- On-page SEO – Indholdet på din hjemmeside. Du skal skabe dig et overblik over, hvordan folk søger (søgeordsanalyse), og hvordan du bedst kan hjælpe dem (søgeordsoptimering).
- Off-page SEO – Det vil sige, at din side bliver valideret som en troværdig kilde. Det sker hovedsageligt gennem backlinks.
Du kan læse vores store guide om SEO her. Du kan også kontakte os for en gratis konsultation om din hjemmeside allerede i dag!