Mobile-Friendly test – eller mobilvenlighedstest – er et diagnosticeringsværktøj, der bruges til at bestemme, hvorvidt en webside er optimeret til visning og brug på mobile enheder som smartphones og tablets. Med stigende brug af mobile enheder er mobilvenlighed blevet en afgørende faktor for søgemaskineoptimering.
I dag forventer brugere, at websites fungerer problemfrit på mobile enheder. Søgemaskiner som Google anerkender forventningen og prioriterer mobilvenlige websites i deres søgeresultater. Mobilvenlighed påvirker derfor direkte en websides synlighed i søgeresultaterne.
En test af mobilvenlighed analyserer en webside for at vurdere, om den er designet til mobile enheder. Testen undersøger flere faktorer såsom tekstens læsbarhed, tilstrækkelig plads mellem links for en let navigation med berøring, skalerbare billeder og indhold der passer til forskellige skærmstørrelser.
Anvendelse
For at udføre en mobilvenlighedstest indtaster brugeren ganske enkelt en websides URL i testværktøjet. Testen udføres, og brugeren modtager en rapport, der indikerer om siden er mobilvenlig, samt specificering af eventuelle problemer, der skal rettes for at forbedre mobiloptimeringen.
Google tilbyder et populært værktøj til mobilvenlighedstest: Google Lighthouse. Derudover er der andre værktøjer, der kan levere dybdegående analyser og rapporter om mobiloptimering.
Best practices for SEO
Det er vigtigt at sikre, at alle sider er mobilvenlige for ikke bare at forbedre brugeroplevelsen, men også for at understøtte websitets placering i søgemaskinernes resultater. Det omfatter implementering af responsivt webdesign, hurtig indlæsningstid på mobile enheder og tilpasning af interaktive elementer til touch-styring.
Da teknologien og Googles algoritmer udvikler sig, ændres kravene til mobilvenlighed også. Det er derfor vigtigt regelmæssigt at teste et websites mobilvenlighed og foretage nødvendige opdateringer for at sikre overensstemmelse med de nyeste standarder.
Effekt på brugeradfærd
Et website, der ikke er mobilvenligt, kan føre til en høj bounce rate, da brugere hurtigt kan forlade siden, hvis den er svær at bruge på en smartphone eller tablet. En forbedring af mobilvenligheden kan derfor medføre forbedret brugerengagement og længere besøgstid.