Organisk klikrate, eller click-through rate (CTR), er en vigtig måleenhed inden for SEO og digital markedsføring. CTR måler antallet af brugere, som klikker på et link fremvist i de organiske søgeresultater på søgemaskiner som Google i forhold til det samlede antal visninger, linket får.
Formlen for at beregne CTR er som følger: CTR (%) = (antal klik / antal visninger) x 100
I praksis er en høj CTR indikator for, at et givent søgeresultat er relevant og appellerer til brugeren. Det kan være på grund af en overbevisende titel, en præcis metabeskrivelse eller en attraktiv rich snippet, som eksempelvis kan inkludere stjernebedømmelser eller priser.
Betydning for SEO
I forhold til Søgemaskineoptimering (SEO) er CTR et væsentligt datapunkt, der kan anvendes til at optimere hjemmesidens synlighed og tiltrække mere trafik. En lav CTR kan indikere, at selvom en side rangerer godt, formår dens titel og beskrivelse ikke at fange brugernes opmærksomhed, eller at indholdet ikke matcher brugernes intentioner med søgningen.
Det er vigtigt for SEO-specialister at overvåge CTR for at identificere områder, hvor det kan betale sig at foretage ændringer på hjemmesiden. Ved at A/B-teste forskellige titler og metabeskrivelser kan man for eksempel finde frem til de formuleringer, der genererer det højeste antal klik.
Selvom CTR er en værdifuld indikator, skal den altid betragtes i sammenhæng med andre nøgletal som konverteringsrate, time-on-site og bounce rate. En høj CTR er ikke nyttig i sig selv, hvis de besøgende ikke engagerer sig i indholdet på siden eller fører til konverteringer som salg, tilmeldinger eller downloads.
Betydning for rangering
Søgemaskiner bruger også CTR til at bestemme en sides relevans og værdi overfor en specifik søgeforespørgsel. Selvom det direkte forhold mellem CTR og SEO-rankings er komplekst og ikke altid én-til-én, kan det teoretisk have en indflydelse på, hvordan søgemaskiner vurderer en sides kvalitet.
Overordnet set er CTR et centralt element i succesfuld søgemaskineoptimering og bør kontinuerligt overvåges og optimeres for at sikre, at en hjemmeside maksimerer sit potentiale for organisk søgetrafik.