Blog

AMP Cache

Accelerated Mobile Pages (AMP) Cache er en vigtig komponent i AMP-økosystemet.

Den tjener primært til at fremskynde indlæsningen af AMP dokumenter ved at lagre en optimeret version af dem og leverer disse næsten øjeblikkeligt til brugeren, når en AMP-side opfordres.

Hurtigere adgang og en forbedret mobiloplevelse

Er man bekendt med caches, forstår man, at grundprincippet er at gemme data midlertidigt for hurtigere adgang. I tilfældet med AMP Cache, bliver AMP-dokumenter gemt på Googles servere (når vi snakker om Google AMP Cache), hvilket resulterer i signifikant reducerede hentetider, da brugerens anmodning ikke skal rejse helt tilbage til webstedets originale server.

Fordelen ved AMP Cache stopper dog ikke ved hastighed. Den indeholder også en valideringsfunktion, der sikrer, at alle AMP-sider overholder de fastsatte standarder, og at siderne afspilles korrekt over forskellige platforme og enheder. Enhver fejl i AMP-koden bliver opfanget under valideringsprocessen, hvilket hjælper udviklere med at opretholde høj kvalitet af deres AMP-sider.

Ud over at forbedre sikkerheden og opretholde standarder, understøtter AMP cache også en bedre brugeroplevelse ved automatisk at optimere billedstørrelser, konvertere billeder til de mest effektive formater og justere layoutet, så det passer til enhedens skærmstørrelse og orientering.

En yderst relevant funktion i AMP Cache er, at den giver mulighed for at servere det cache-indhold via AMP Viewer. Det er en brugergrænseflade, som Google bruger til at vise AMP-dokumenter på mobile enheder. Dette lag af funktionalitet tilføjer endnu en optimering ved at kombinere AMP-indholdet med en Google-brugergrænseflade for at formidle en enkel og hurtig browsing-oplevelse.

Det bør noteres, at AMP’s betydning for SEO primært kommer fra dens modulære natur i kombination med andre rankingfaktorer, såsom sidehastighed og mobilvenlighed. AMP implementerer principper for hastighed og ydeevne, som søgeresultaterne begunstiger, men er ikke den eneste vej til en effektiv SEO-strategi. Yderligere er det værd at bemærke, at Google fra og med 2021 ikke længere giver AMP-sider forrang i sin “Top Stories” karrusel, hvilket tyder på en skiftende tilgang til AMP som en SEO faktor.

FAQ

Er AMP et krav for god SEO?

AMP er ikke et krav for god SEO, men det er ét af værktøjerne, der kan optimere brugeroplevelsen på mobile enheder. Selvom hurtig indlæsning og brugervenlighed belønnes af søgemaskinerne, kan lignende resultater opnås gennem andre optimeringsmetoder som responsive design og avanceret performance-optimering.

Hvordan ved jeg, om min side er gemt i AMP Cache?

Du kan tjekke om din side er i AMP Cache ved at bruge en AMP URL tester, som f.eks. den Google udbyder. Indtast URL'en til din AMP-side, og værktøjet vil bekræfte, om siden er cache'et og levere yderligere information vedrørende valideringen af din AMP-side.

Vil AMP Cache forbedre min SEO?

AMP sider har potentialet til at forbedre SEO, da de typisk indlæses hurtigere og kan resultere i lavere afvisningsprocenter og højere engagement, hvilket er faktorer, der har betydning for en hjemmesides rangering.

Free SEO analysis

Få en gratis SEO analyse

Free SEO analysis
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Accepterer du privatlivspolitikken?
*Ved at acceptere privatlivspolitkken giver du også samtykke til at modtage nyhedsbreve og markedsføring. Du kan altid afmelde dette i bunden af alt, du modtager fra os.