I anledningen af deres årlige softwarekonference, Google I/O, lancerede søgemaskinegiganten den 14. maj deres hypede nye funktion, AI Overview. AI Overview lover at vende op og ned på, hvordan vi finder information på Google.
Foreløbigt er funktionen kun rullet ud i USA, men Google har allerede annonceret deres planer om at implementere AI Overview for op mod en milliard brugere globalt inden slutningen af året.
I denne korte video vil vi redegøre for, hvorvidt denne nye trend i SEO-nyhedscyklussen er værd at studse over og i så fald hvordan du bedst kan klæde dig på til, at dit bureau eller din virksomhed forbliver bæredygtig i lyset af Googles nye funktioner.
Hvad er AI Overview?
AI Overview skal kort fortalt crawle og opsummere information fra sider over hele nettet. AI Overview skal også give brugeren et præcis svar på deres spørgsmål direkte under søgefeltet i en form for rich snippet. Derudover har Google planer om at udbygge denne funktion med “multi-purpose searches”, så AI Overview har kapaciteten til at radikalt ændre på SERPs (resultatsiden) layout. Det baseres på hvilken slags søgning, der bliver foretaget. Hvis du eksempelvis søger på en rejse til Italien, ville du før skulle bruge syv forskellige søgninger til at finde hotel, oplevelser, restauranter mm..
Googles hensigt er, at alle disse svar skal dækkes under én søgning ved hjælp af AI. Dermed bliver organiske søgninger nedprioriteret til fordel for Googles AI-anbefalinger. Man kan sige, at Google forsøger at levere en “søgeoplevelse” fremfor den velkendte liste over relevante hjemmesider.
Hvilke konsekvenser kommer det til at have for SEO?
Mange har hurtigt tyet til dommedagsprofetier, men er frygten for AI Overview overhovedet berettiget?
Der er frygt for, at en “one-stop shop” løsning til alle spørgsmål på Google kan stikke en kæp i hjulet på SEO bureauers strategier. Nogle i SEO-branchen har kaldt udrulningen af AI Overview for “den mest skelsættende udvikling i Googles historie”. De påpeger at AI Overview kan true hele økosystemet af indholdsproducenter, der er afhængige af trafik fra brugere, der søger information, anmeldelser og andet menneskeskabt indhold.
Herunder lyder kritikken, at Google skummer fløden af andres hårde arbejde og samtidig overflødiggør dem. I en artikel i det amerikanske teknologimagasin Wired, beretter en journalist hvordan Google har anvendt indhold fra hans artikler i AI Overview, mens Google samtidig har nedrangeret hans indhold i søgeresultaterne.
Det kan i yderste instans føre til et paradigmeskifte i forhold til den velkendte SEO-strategi, der handler om at skabe værdifuldt indhold til brugere, så de klikker sig ind på din hjemmeside. Hvis AI Overview leverer alle svarene øverst i søgemaskinen, har brugere potentielt ikke noget incitament til at klikke sig ind på din hjemmeside. Dermed kan din click-through rate falde markant. Hvad er så meningen med at bruge ressourcer på blog posts og andet informativt materiale?
På den anden side af følelsesregistret er AI Overview blevet latterliggjort af brugere og eksperter, der har sat spørgsmålstegn ved om AI Overview overhovedet er pålideligt og funktionsdygtigt.
Mange internetbrugere har moret sig over virale “AI Overview fails” og allerede dødsdømt funktionen. AI Overview har bl.a. svaret, at det er sundtat drikke gift, at kvinder sagtens kan ryge imens de er gravide og foreslår at folk der lider af depressioner skal hoppe ud fra en bro. Visse eksperter mener, at fremtiden ikke umiddelbart ser lys ud for projektet, da der ikke er nogle kendte løsninger på en sprogmodel, som spytter bizarre svar ud.
Hvordan skal du reagere på AI Overview?
Da AI Overview er en ny udvikling, gælder det i første omgang om at slå koldt vand i blodet. Du bør ikke foretage panikændringer i din SEO-strategi, før der er dannet overblik over AI Overviews indflydelse. Hypebølger kan have en tendens til at udløse unødig panik i SEO-verdenen, hvilket vi før har set med bl.a. voice search og indbyggede fly-og hotelsøgninger. Der er også allerede tegn på at Google har rullet funktionen delvist tilbage, muligvis som en reaktion på dens kontroversielle upålidelighed. Hvor AI-resultater før blev vist på 84% af søgningerne, bliver de nu vist på blot 15%.
I Klikko vurderer vi også, at AI Overview kommer til at have størst effekt på såkaldte “informational searches” hvor brugeren søger viden, og i mindre på grad på “transactional searches”, hvor brugeren har intention om at købe noget. I sidste ende er søgninger med en købsintention de mest udslagsgivende “on the business side of things.”
Når det så er sagt, kan det være en god idé at få helt styr på dine strukturerede data, da det virker som fremtidens satsning for Google. Her gælder det om at gøre det let for Google at forstå indholdet på din hjemmeside gennem solidt struktureret data, så de anbefaler netop din side i AI Overview. Derudover kan du med fordel følge med når eksperter vurderer hvilken slags data, der bruges til at spytte AI-anbefalinger ud og tilpasse dig derefter.
Hvis du spekulerer på, hvordan du skal tackle Googles nye tiltag og finder det svært følge med i alle de nye udviklinger i SEO-verdenen, står vi klar til at hjælpe dig. Kontakt os i dag for en gratis konsultation – så sørger vi for, at du er klædt på og omstillingsparat til fremtiden.