Blog

Sitelinks

Sitelinks er hyperlinks til et websites undersider, som vises under nogle af Googles søgeresultater. Disse links genereres automatisk af Googles algoritmer, der søger at fremhæve nyttige og relevante sider fra et website udover dens hovedlink. 

Hovedformålet med sitelinks er at hjælpe brugeren med at navigere på et website, og hurtigt finde den information de søger. Sitelinks kan forbedre brugerens oplevelse ved at give brugeren direkte genveje til de mest relevante eller populære dele af en side.

Sådan genererer Google sitelinks

Google genererer sitelinks på en automatiseret måde og udvælger sider, der anses for nyttige og relevante for brugerens søgeforespørgsel. Det afhænger af sidens struktur og interne links samt klarhed og relevans af sidernes titler og andre metainformationer. Google viser kun sitelinks for et søgeresultat, hvis det viser relevant information til brugeren.

Administration af sitelinks

Det er ikke muligt selv at vælge, hvilke specifikke sitelinks der fremvises i en Google-søgning. Man kan dog påvirke sandsynligheden for deres forekomst gennem optimal SEO-praksis. Hvis du vil optimere sandsynligheden for, at en bestemt underside vises som et sitelink, kan du forsøge at oprette interne links på din side til den ønskede underside. Dermed viser du Google, at det er en relevant underside. 

Derfor er sitelinks relevante for SEO

Sitelinks kan øge et websites synlighed i SERP (Search Engine Results Page) og forbedre CTR (Click Through Rate), da de giver flere muligheder for brugerne til at interagere med et domæne direkte fra søgeresultatet. Dermed forbedrer sitelinks generelt også brugeroplevelsen. Desuden kan sitelinks betragtes som en indikator på en velstruktureret hjemmeside, hvilket i sig selv er et positivt signal til søgemaskinerne.

Optimering for sitelinks

Hvis man ønsker at optimere for sitelinks, er det essentielt at have en klar og logisk webside-arkitektur med en velfungerende intern linkstruktur. På den måde kan Google lettere navigere på sitet og finde frem til de mest relevante sitelinks for brugerne.

Du kan også være opmærksom på følgende:

  • Titler og overskrifter: Sider skal have entydige og beskrivende titler samt en relevant og konsistent brug af overskrifter.
  • Navigation og opbygning: Websitets navigation og opbygning skal være intuitiv, have en god hierarkisk struktur og vigtige sider bør være lettilgængelige.
  • Sitemap.xml-filer: Brugen af Sitemap.xml-filer og brødkrummenavigation kan også hjælpe søgemaskinerne til lettere at forstå websidens struktur.
  • Godt indhold: Sidst men ikke mindst er det vigtigt at have indhold af høj kvalitet på siden, eftersom algoritmer favoriserer de sider, der formodes at være de mest værdifulde og relevante for brugeren.

FAQ

Hvordan er sitelinks relevante for SEO?

Sitelinks forbedrer generelt din sides brugervenlighed, CTR, synlighed i SERP (Search Engine Results Page) og troværdighed.

Hvordan genereres sitelinks i søgeresultaterne?

Sitelinks genereres automatisk af Googles algoritmer, som udvælger relevante og nyttige sider fra en webside, udover hovedlinket, for at hjælpe brugerne med at navigere lettere og finde relevant information.

Kan man selv vælge, hvilke sitelinks der vises i søgeresultaterne?

Det er ikke direkte muligt at vælge hvilke specifikke sitelinks, der vises i søgeresultaterne. Google genererer sitelinks baseret på websidens struktur, indhold, interne links og metainformationer. Man kan dog optimere sin side ved at have en klar og logisk webside-arkitektur, en velfungerende intern linkstruktur, unikke og beskrivende sidetitler, intuitiv navigation, relevant og konsistent brug af overskrifter samt indhold af høj kvalitet på siden.

Free SEO analysis

Få en gratis SEO analyse

Free SEO analysis
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Accepterer du privatlivspolitikken?
*Ved at acceptere privatlivspolitkken giver du også samtykke til at modtage nyhedsbreve og markedsføring. Du kan altid afmelde dette i bunden af alt, du modtager fra os.