Hent vores Case Study her!
Hvilke links skal du satse på, når du skal få din side til tops på Google? Det er et evigt aktuelt spørgsmål i SEO-branchen.
Hos Klikko satte vi os for at afklare hvilke linktyper, som er mest effektive. Derfor gennemførte vi den største linkbuilding-undersøgelse, der nogensinde er foretaget i Norden. Vores mål var at finde den bedste strategi for links – både i forhold til resultater og økonomi.
Om undersøgelsen
De fleste hjemmesider har en blanding af links fra diverse kilder – fra samarbejdspartnere og kunder til nyhedssider og blogs. Nogle af dem får man naturligt, mens andre er noget man betaler for.
I sidste ende kan det være svært at vurdere, hvilke af ens links som faktisk virker og bidrager til at generere relevant trafik. Vores hypotese var, at vi ville kunne se værdien af forskellige links ved at:
- Skabe fire lignende sider der alle er rettet mod samme type søgeord.
- Bruge en specifik linktype til hver enkelt af siderne.
- Give hver side et lige stort beløb til køb af links inden for den pågældende linktype – i alt 20.000 DKK per side.
Det gav os de bedste og mest fair vilkår for undersøgelsen.
Fire brunch-sider
I juni 2022 lavede vi fire identiske brunch-sider med helt nye domæner:
- brunchkøbenhavn.dk
- brunchårhus.dk
- brunchodense.dk
- brunchaalborg.dk
Fire linkstrategier
For at booste siderne fokuserede vi udelukkende på links, som man kan købe. Linksene var opdelt i fire kategorier:
- PBN-links – Links fra vores eget PBN-netværk.
- Nichelinks – Links fra vores nichesider, som er lavet til at være relevante i forhold til specifikke brancher.
- Premium links – Links fra autoritative eksterne udgivere.
- International Guest Posts – Gæsteindlæg på internationale hjemmesider med høj DR.
Linkfeltet
Den endelige opstilling ser således ud:
- brunchkøbenhavn.dk – boostet af PBN-links
- brunchårhus.dk – boostet af International Guest Posts
- brunchodense.dk – boostet af premiumlinks
- brunchaalborg.dk – boostet af nichelinks
Det var altså grundlaget for undersøgelsen. Men inden vi begyndte at bygge links, ville vi gerne afklare spørgsmålet:
Hvor langt kan man komme uden links?
Vi lod siderne gå live uden ét eneste link for at se, om de ville få organisk trafik uden hjælp. Det viste sig, at det gjorde de faktisk! Efter tre måneder havde siderne genereret en del trafik, men ingen af dem havde opnået en topplacering på deres vigtige søgeord. For at det skulle opnås, krævede det at vi gik i gang med vores planlagte linkstrategier.
Slutresultatet efter linkbuilding
Vi brugte 20.000 kr. på hver af de respektive hjemmesider med de forskellige linktyper og ventede.
To år senere, da støvet havde lagt sig og vi kunne evaluere væksten, var to sider steget i graderne og dominerede i søgeresultaterne. Se screenshottet nedenfor fra Ahrefs, der viser trafikstigningen for en af siderne:
Undersøgelsen gav os en fantastisk indsigt i, hvordan forskellige linktyper faktisk præsterer. Alt dette og meget mere er grundigt gennemgået i vores Case Study. Få gratis adgang til hele undersøgelsen i dag og begynd at få de rigtige links, der rent faktisk virker og genererer trafik.