Blog

Google-lækagen 2024: Afsløringer, løgne og en blottet algoritme

Google-lækagen 2024: Afsløringer, løgne og en blottet algoritme

Den største samtale i SEO-verden lige nu er uden tvivl det store Google-læk, som SEO-veteranerne Rand Fishkin og Mike King offentliggjorde den 27. maj. Vi gennemgår, hvad vi ved, og hvordan det vil påvirke SEO fremover.

Før vi dykker ned i det lækkede materiale, er det vigtigt at forstå, hvorfor lækagen er så omvæltende. Det er også vigtigt at påpege, at Google nu har verificeret, at oplysningerne er ægte.

Baggrund – Googles hemmelighed

Google (og andre søgemaskiner) har altid været hemmelighedsfulde, når det kommer til, hvilke rankingfaktorer de anvender – altså det der bestemmer hjemmesiders placeringer i søgeresultaterne.

Årsagen er, at hvis mekanismerne i ranking-algoritmerne blev offentliggjort, ville det være nemt at manipulere sig frem til bedre placeringer og mere trafik. I sidste ende vil det føre til, at søgemaskinen mister sin troværdighed.

Hvad Google afslører

Selvom Google altid har været sparsomme med præcise detaljer, har de altid været tydelige i forhold til søgemaskinens mål: At levere de mest relevante svar som muligt på brugernes spørgsmål.

image

Kilde: Googles officielle hjemmeside – Hvordan søgeresultater genereres

I den kontekst melder Google løbende ud om forskellige områder, som hjemmesideejere bør være opmærksomme på, og som påvirker deres placering i søgeresultaterne. Lige nu er det først og fremmest:

  • Hastighed og UX – Hastighed har været en rangeringsfaktor siden 2010. Med tiden har det udviklet sig til et system, som Google kalder Core Web Vitals, der indeholder forskellige hastighedsmålinger, men også information om hvordan websiden opfører sig, mens den er i brug.
  • Indhold – Google siger, at de promoverer det mest nyttige indhold. Det gøres dels ved at se på, om søgetermerne indgår i teksten på siden, men også i forhold til om siden dækker relevante områder inden for emnet.
  • Kvalitet – For at afgøre indholdets kvalitetsniveau leder Google efter signaler, der indikerer ekspertise, autoritet og troværdighed (hvor troværdighed er vigtigst). Her nævner Google blandt andet eksterne signaler, som linkes fra prominente hjemmesider.

Der spekuleres i, at Google har over 200 rangeringsfaktorer, men der er ikke noget officielt tal. Vi ved heller ikke, hvor vigtige forskellige signaler er for en hjemmesides placering i søgeresultaterne.

Optrævling af algoritmen: SEO-ekspertens største drøm

En af SEO-eksperternes hovedopgaver er at optimere i forhold til Googles algoritmer og rankingfaktorer. Det sker ofte via en blanding af eksperimenter og anekdotiske beviser, som dels er baseret på, hvad Google selv siger og dels på ubekræftede observationer.

image

Kilde: Rand Fishkin – SparkToro

Det er sket flere gange, at fremtrædende SEO-eksperter, såsom Rand Fishkin, har fremsagt teorier om, hvad der ser ud til at være observerbare rankingfaktorer, men som Google sidenhen har afvist kategorisk.

Blandt andet fandt Fishkin sammenhænge mellem klikrater og placeringer. En teori som Google efterfølgende skød ned:

image

Kilde: Reddit

Dette citat fra Gary Ilyes (analytiker og talsmand for Google) er 5 år gammelt og er ikke ældet med ynde. Under retssagen i 2023, hvor den amerikanske regering bragte Google for retten for monopol-misbrug, kom det frem, at klikdata rent faktisk bruges til rangordningsformål.

Og nu har SEO-verden pludselig fået et stort, lækket dokument i skødet, der ser ud til at bekræfte eller forstærke teorier, som søgegiganten stædigt har afvist. Derudover giver lækagen også indsigt i mekanismer i rangeringssystemet, som tidligere har været fuldstændig ukendt information for offentligheden.

Om lækagen

Alt peger på, at nogen hos Google ved et uheld har offentliggjort dele af intern dokumentation om søgemaskinens rankingfaktorer på GitHub. Inden det blev taget ned, nåede det at blive kopieret og derefter givet til SEO-ekspert Rand Fishkin i håb om, at han ville offentliggøre og sprede oplysningerne. Et af målene var blandt andet at modbevise de “løgne”, som Google har spredt gennem årene.

Hvad indeholder dokumentationen?

De lækkede oplysninger er omkring 2.500 siders API-dokumentation, inklusiv 14.014 attributter (API-funktioner/rankingfaktorer), der ser ud til at komme fra Googles interne “Content API Warehouse”.

Det beskriver ikke, hvordan forskellige rangeringsfaktorer og signaler vægtes, men dokumentationen afslører, hvilken data Google ser på, inklusiv de klikdata vi nævnte ovenfor. Det er heller ikke bekræftet om og hvordan forskellige attributter bruges i et virkeligt scenarie.

Hvad kan vi lære af lækagen?

Vi er stadig i de tidlige stadier af at analysere dokumentationen, og den vil helt sikkert blive vendt og drejet i lang tid fremover. Men der er nogle guldkorn, som vi allerede nu kan nævne:

Domain Rating/Authority eksisterer

SEO-værktøjer, som bedømmer websteder baseret på deres linkprofiler, bruger ofte en eller anden betegnelse for styrken af ​​webstedet som helhed. Populære udtryk er Domain Rating (fra Ahrefs) og Domain Authority (fra MOZ).

Google har altid hævdet, at det ikke bruger en sådan samlet værdi, men lækagen modsiger deres påstand. Dokumentationen henviser til noget, de kalder “siteAuthority“.

Præcis hvordan siteAuthority vurderes er ikke med i dokumentationen, men det tyder på, at Google bruger et autoritetssignal, der påvirker hele webstedet. Det går stik imod, hvad de selv har sagt.

Hvad vi tager med os: Fortsæt med at få links og henvisninger til dit websted – uanset hvilken side de peger på.

Klik- og brugeradfærd betyder noget!

Allerede under retssagen mod Google i 2023 blev der talt om et system, Navboost, som ser på og evaluerer brugeradfærd som en del af rankingprocessen.

image

Kilde: Uddrag fra retssagen mellem USA og Google

Dette forstærkes af den nye lækage. Navboost er nævnt 84 gange i fem moduler i den lækkede information og refererer til kvaliteten af ​​forskellige typer klik, herunder klikvarighed og hvor lang tid der er gået, siden et websted modtog et positivt kliksignal. Hub boost-data gemmes i 13 måneder.

Det slår én gang for alle sømmet i kisten for Googles stædige påstand om, at klikadfærd ikke er et rangeringssignal. Forhåbentlig er det en retfærdiggørelse for Fishkin og andre SEO-folk, som er blevet fortalt det modsatte og i nogle tilfælde endda hånet af Google-medarbejdere.

Hvad det betyder for SEO: Opret klikvenlige links i SERP’erne og sørg for, at brugerne bliver og benytter indholdet på din side. Det er godt både for brugerne, din konverteringsrate OG din placering.

Links er fortsat vigtige

Dokumentationen afslører, at links (backlinks) fortsat er vigtige og antyder, at der findes forskellige niveauer/etager af websteder og sider samt hvordan styrken af ​​deres links værdsættes:

  • TYPE_LOW_QUALITY
  • TYPE_MEDIUM_QUALITY
  • TYPE_HIGH_QUALITY
  • TYPE_FRESHDOCS

Det ser ud til, at mængden af ​​klik den linkende side får, øger sidens kvalitetsscore, og i sidste ende, jo stærkere domæne/side du får et link fra, jo bedre er det for dit websted. Hvor meget vægt der tillægges hvilket niveau, er ikke specificeret.

Der har altid været splittelse i SEO-verden i forhold til kvalitet vs. mængde, når det kommer til backlinks.

Vi har for nylig lanceret Nordens største case-study om backlinks. Resultaterne i den siger, at ja, links fra stærke sider giver resultater, men det absolut bedste er kvantitet med links fra relevante sider inden for samme niche.

Læs vores case-study her

Stop aldrig med at teste!

Uanset hvad Google siger, er det vigtigt aldrig at stoppe med at teste og opbygge dine egne hypoteser og cases. Google vil aldrig bevidst afsløre sine hemmelige opskrifter, og de vil ikke indrømme det, hvis du faktisk er på sporet. Så stol på data fra dine egne eksperimenter. Det gør vi!

Google eller SEO-eksperter – Hvem kan man stole på?

Vi må forstå, at begge sider først og fremmest ønsker at tjene penge:

  • Google vil være den bedste søgemaskine for at generere maksimale annonceindtægter.
  • SEO-bureauers indtægter kommer fra kunder, der betaler dem for at skabe højere rangeringer i søgeresultaterne. Det gøres med forskellige strategier og teknikker, der på en eller anden måde manipulerer eller påvirker algoritmen til kundens fordel.

Det er i Googles interesse ikke at afsløre for meget, og det er i SEO-bureauernes interesse at påstå: “Jeg ved præcis, hvad der virker”.

Så hvordan skal vi forholde os til det?

Et godt udgangspunkt er at lytte til Google, når de fortæller om deres ambitioner for søgemaskinen, og hvordan de vil løse folks problemer.

Når det kommer til, hvad der rent faktisk virker, er det rimeligt at lytte, når eksperter har lavet en dybdegående analyse af reelle data. Især når Googles talspersoner forsøger at modsige eksperten. Som lækagen beviser, ser Google ikke ud til at vige tilbage for at lyve.

Vi vil fortsat give opdateringer om lækagen, så følg vores nyhedsbrev og hold dig opdateret!

Free SEO analysis

Få en gratis SEO analyse

Free SEO analysis
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Accepterer du Klikkos privatlivspolitik?
*Ved at acceptere privatlivspolitkken giver du også samtykke til at modtage nyhedsbreve og markedsføring. Du kan altid afmelde dette i bunden af alt, du modtager fra os.
Indhold